JULMUSTKAKA!!

Iförmiddags fick jag ett mejl av en läsare som skickade ett recept på något hon råkat komma förbi.
Julmustkaka ja ni hörde rätt en julmustkaka var det, hur iallsindar kan jag ha missat det?
Det är ju så självklart när man tänker på det "julmustkaka på julen"
Så ikväll ska jag sätta på mig  förklädet, julmusiken ska spelas och förhoppningsvis blir julmustkakan soppas god att vi skapat oss en ny jultradition.
Självklart blir det en recention på kakan.
Håll utkik.
 
Julmustkaka

3 st ägg
3 dl socker
225 g margarin
3 dl julmust (eller påskmust)
6 dl mjöl
1,5 msk bakpulver
1 msk vaniljsocker
2 msk kakao

Glasyr

50 g smör eller margarin
ca 5 dl florsocker
4 msk jul/påskmust
2 msk vaniljsocker
 
 Bild tagen av "lottabakar"
1 Jenny:

skriven

Va spännande 😃

Svar: Tack så hjärtligt!
Dejan simonovic

2 Jenny:

skriven

Va spännande 😃

Svar: ja visst är det. Håll utkik
Dejan simonovic

3 coffeeandcupcake.blogg.se:

skriven

De lät spännande och nytt :)

Svar: Ida, det var sjukt gott, se bilder och läs min recension på bloggen. :)
Dejan simonovic

4 Linn:

skriven

Gräddas i vilken temp och tid?

Blandar man bara ihop allt och sedan in i ugnen?

Svar: Ja, det är klart du vill veta detta! Här har du beskrivningen:Gör så här:

1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Smörj och bröa en stor långpanna (min är 43x37cm).
3. Smält margarinet.
4. Vispa ägg och socker pösigt.
5. Rör ner julmusten.
6. Blanda dom torra ingredienserna och rör ner det i smeten.
7. Rör sist ner det smälta margarinet.
8. Häll i långpannan och grädda i mitten av ugnen 10-15 minuter.
9. Låt kakan svalna.

10. Smält smöret till glasyren.
11. Blanda ihop alla ingredienser till en slät smet, använd gärna elvisp.
12. Bred glasyren över den avsvalnade kakan. Strö eventuellt lite strössel över. Ställ kallt en stund innan du skär upp kakan och paketerar den.
Dejan simonovic

5 Matilda:

skriven

Mums!! Det MÅSTE jag testa till julen :)

Svar: Ja gör det, jag rekommenderar 4dl julmust istället för 3dl :)
Dejan simonovic

Kommentera här: