Lussebullar med apelsinjuice?

Jag måste bara säga att lussebullar kan ju vara något av det godaste som finns. Jag menar, tänk er en rykande varm kopp med choklad, varma raggsockar, sprakande eld och nygräddade lussebullar som satt sin doft i varje vrå!
 
Här har ni ett lite annorlunda recept på lussebullar och som ni ser är det apelsinjuice med. Så har ni tid över så gör en sats och njut för nu är det bara 8 dagar kvar till självaste julafton.
 
150 g osaltat smör
3 1/2 dl mjölk
50 g jäst för söta degar
2 dl crème fraiche 
1 dl strösocker
1,5 g saffran
vetemjöl
1/2 tsk salt
En skvätt apelsinjuice

Låt saffranen dra i juicen en halvtimme-timme innan baket. 
Värm smör, tillsätt mjölk och värm till fingervarmt. Häll över jästen och rör om. Blanda resterande ingredienser utom saltet och arbeta degen i cirka 10 min. Tillsätt salt och arbeta lite till. Låt jäsa i 50 min(Sätt på ugnen på 100 grader och ställ bunken på spisen under jäsning). 
Arbeta så lite som möjligt under utbakning. Låt jäsa i 30 minuter. Pilla i russin och pensla med ett uppvispat ägg. Grädda mitt i ugnen i 225 grader i cirka 8 minuter. 
 
 
 
1 Robex Lundgren:

skriven

mums

Kommentera här: