en jul utan julbord?

 
Häromdagen satt jag och diskutera med några vänner om, man skulle kunna tänka sig en jul utan JULBORD?
Självklart så handlar ju julen inte bara om maten, men för mig så är det en så stor del av julen, jag menar att sitta tillsammans med släkten, alla är på topp humör maten är dukad i alla dess former, julgodiset finns lite överallt på bordet.
Det är helt enkelt underbart!
En jul utan julbord? hmm. 
 
Absolut inte. Jag hade nog inte fixat det, självklart måste man få äta julmat på julen.
Hade ni klarat av en jul utan julbord?
 
 
1 Svensk Jul:

skriven

Vilken fin blogg du har :-)Roligt jag hittade hit tittar in i igen. Jul utan julmat nä inte en chans, hör julen till så är det bara!

Svar: Tack så hjärtligt :) jag tittar in i din emellanåt med:)
Dejan simonovic

2 Jessica Högberg:

skriven

Jobbar som sagt julbord så för mej hade det gått fint... har haft mer än en jul med entrecote och bea. Men visst är det mysigt med släkten;)

Svar: Ja juste, med det är ju trots allt mysigt att vara med släkten med ja :)
Dejan simonovic

3 Stephanie:

skriven

Jag är inte så förtjust i just julmat, men pepparkakor, lussekatter, julgodis, apelsiner & glögg klarar jag mig inte utan. I år så blir det nog plankstek hemma istället ör julbord, men lite julmat under dagen blir det nog i alla fall, bara för att :) Från nästa år ska vi göra vår egen "julbordsvariant" då vi vill skapa nya traditioner till vår bebis som väntas till februari :)

Svar: Åh det där med att skapa egna traditioner med sitt barn är helt magiskt!Ni kommer få det så mysigt!
Dejan simonovic

4 Johanna:

skriven

Jag har aldrig gillat julmat, men jag tror det kommer bli godare i år när jag har blivit vegan och ska experimentera lite ner!

Svar: Åh det låter faktiskt intressant, vad ska ni då ha på julbordet?
Dejan simonovic

5 Martina:

skriven

Tröttnar ganska snabbt på den klassiska julbordsmaten då man går på julbort i princip hela december. Men jul utan någon form av julbord kan jag ändå inte tänka mig :)

Svar: Heheh tur det :)
Dejan simonovic

6 Johanna:

skriven

Det kommer bli hemmagjord vegansk lax, prinsesskorvar (köttfria prinskorvar), hemmagjorda "kött"bullar, inlagd aubergine (som senapssill), pajer av olika slag, rödbetsallad på sojayoghurt/vegansk creme fraiche. Sen ska jag göra egna chokladpraliner, kola och knäck. Vi kommer också ha ris a la malta på sojagrädde! Jag får hoppas att vi hinner med allt haha

Svar: Det verkar verkligen som om allt är väl planerat, kul för er verkligen :)
Dejan simonovic

7 Helene:

skriven

Tycker att det kan bli lite mycket med julbord, gillar julmat, men inte att äta det flera dagar på raken!

Svar: Det kan jag i massvis :) det gäller att försöka variera sig!
Dejan simonovic

8 Anna-Karin:

skriven

Kommer få ett alternativt julbord men så likt det bara går.. är ingen julbordsälskare men har man varit borta några månader från svenska mat då går nog t.o.m ett julbord ner... kommer kanske smaka på skinkan... men tveksamt. Men vilken fin blogg du har... här blir man sugen på julmat.

Kommentera här: